Vad vill du förändra eller påverka i samhället? Svaret på den frågan är viktig när du planerar din kampanj. Det är målet för din kampanj.
Ibland är målet något väldigt konkret som att vilja stoppa nedläggningen av en akutmottagning. Ibland vill vi försöka påverka något större, systematiskt eller mer abstrakt som att till exempel vilja värna om en grundlagsskyddad rättighet.
Allt detta är bra och viktiga mål. Det går att vinna både små lokala kamper och stora komplexa frågor. Ditt mål kommer påverka hur du behöver planera din kampanj, vilka taktiker du väljer och hur du formulerar ditt krav.
Även om ditt långsiktiga mål är att förändra hela klimatdebatten och hur politikerna pratar om fossilflyg, kan det vara ett smart krav utåt sett i debatten att rikta sig till ett visst parti och kräva “Lägg ner Arlanda flygplats”. Ett mål om att få bort vinstjakten i svensk skola, kan silas ner till en smart kampanj som riktar sig till skolministern och kräver ett stopp för en specifik skolkoncerns bidragsfusk.
Din kampanjstrategi är din vägbeskrivning för att nå dina långsiktiga politiska mål, och dina krav är vad du kommunicerar i megafon, intervjuer och debattinlägg.
Ett bra krav är:
Tydligt
Det ska inte gå att missförstå eller dribbla bort kampanjens krav. Ju mer konkret och specifikt krav, desto svårare blir det för en politiker att slingra sig om den får frågor om kampanjen.
Dåligt krav: “Gör det lättare att resa klimatsmart”
Bra krav: “Inför avgiftsfri kollektivtrafik i xx kommun”
Riktat
Ställ kravet till någon som faktiskt har makt att förändra i frågan. Om du riktar kravet till “Riksdagen” eller “Sveriges befolkning” blir det svårt för både dig och media att ställa någon till svars.
Dålig mottagare: Region Stockholm
Bra mottagare: Trafikregionråd Anton Fendert (MP)
Strategiskt
För att fler ska ställa sig bakom ditt krav räcker det inte att vara tydlig och ha rätt mottagare. Kampanjen måste också övertyga om att den kan påverka i frågan. Det kan handla om att ställa rätt krav vid rätt tidpunkt, eller att ställa ett krav där du är övertygande som avsändare.
Här har vi samlat diverse strategitips som du kan få nytta av när du planerar din kampanj.
Kopiera länk för att dela artikelSätt igång med din kampanj