Hur ska din kampanj bidra till samhällsförändring? Här beskriver vi idén om att ha en egen "theory of change".
En namninsamling. En insändare. En demonstration.
Detta är tre exempel på taktiker som människor brukar använda för att förändra samhället. Men hur ska det egentligen bidra till den stora förändringen? Det är där förändringsteorin (theory of change) kommer in. Det är den strategi ni vill använda er av, alltså hur kommer de olika taktikerna se till att kampanjen når sina mål.
Här är ett enkelt sätt att formulera din förändringsteori: Genom att göra X kan vi rucka på Y vilket kommer leda till Z.
Här är två exempel på förändringsteori. Kommer de två att välja samma taktiker i sina kampanjer?
- Genom att bygga en gräsrotsrörelse som kräver förändring från olika håll, och visa att detta kommer påverka politikernas anseende, kommer vi tvinga kommunstyrelsen att säga ja till vårt krav.
- Genom att se till att politikerna får information om vårt förslag och dess positiva effekter, och genom att våra krav kontinuerligt syns i stadsbilden, kommer vi vända opinionen till vår fördel och få kommunstyrelsen på vår sida.
Att ha en tydlig idé om hur vi når framgång gör det lättare att engagera människor, men är också en förutsättning för att kunna utvärdera olika saker vi gör. Det gäller att ha koll på vem som kan besluta i din fråga, och vad den aktören har för ömma tår, samt vad just din kampanj ska fylla för roll.
Två övningar som är nyttiga att använda för att komma fram till en förändringsteori är:
Kopiera länk för att dela artikelSätt igång med din kampanj