Här är tre saker att ta hänsyn till när du väljer hur du ska försöka nå kampanjens mål.
Få koll på din måltavla
Vad vet du om personen eller personerna du försöker påverka? Är det en medietränad politiker som främst bryr sig om att bli omvald i nästa kommunval? Är det en företags-VD som lätt triggas att säga dumma saker när de får ljuset riktat mot sig? Är det en myndighetschef som har en historia av att faktiskt lyssna på protester och omvärdera beslut?
Ju mer du vet, desto bättre vet du vilken taktik som kommer få (eller tvinga) personen att agera.
Researcha genom att söka på hemsidor, prata med experter i frågan eller ringa upp självaste måltavlan på telefon.
Trappa upp
Det är inte ovanligt att ha en kampanjstrategi där du trappar upp dina taktiker. Rör det sig om en någorlunda rimlig beslutsfattare kan du börja mjukt med inställningen att de kanske lyssnar på dig.
Men om de inte lyssnar, stanna inte där – utan öka trycket gradvis!
Det kan till exempel se ut såhär: Inled kampanjen med en namninsamling och ett möte med den berörda beslutsfattaren. Lyssnar de inte så gå vidare med att skriva insändare eller affischera i det berörda grannskapet. Verkar de inte berörda ändå, prova att ordna en demonstration eller ett påhittigt mediestunt, och se vad beslutsfattaren säger när journalisterna ringer och frågar dem om de tänker agera… (och känns situationen hopplös, se till att ägna en period åt att omgruppera och samla ny energi och inspiration tillsammans!)
Vad är ni sugna på?
Det kommer alltid att finnas taktiker som kanske är extremt effektiva, men som helt enkelt inte är er grej.
- Kanske är en taktik att anlita en jurist och överklaga ett miljötillstånd – men ingen av er är jurister, och ni har inte heller pengar för att anlita en.
- Kanske är en taktik att göra en civil olydnads-blockad – men ingen av er har möjlighet att riskera böter eller andra straff.
- Kanske är en taktik att skriva debattartiklar och insändare, men det känns mycket roligare att göra en riktigt kul gatuteater eller en häftig ljusmanifestation på nattetid.
Det är såklart viktigt att välja effektiva taktiker. Men det är faktiskt också viktigt att ni gör saker ni har lust med. Har ni kul ihop så ökar kämparglöden och inspirationen längs vägen!
Lustfyllt är långsiktigt, och därför är en kampanj strategi inte komplett förrän den vägt in vad ni känner för att göra.
Här hittar du vår lista över grundläggande kampanjtaktiker, och här hittar du vår något mer påhittiga taktikgenerator.
Kopiera länk för att dela artikelSätt igång med din kampanj