Skrivtips för att övertyga i text

Tillbaka till huvudsajt
NybörjareNamninsamling

Sitter du och filar på texten till din namninsamling? De här skrivtipsen passar bra till namninsamlingar, men också när du ska skriva en debattartikel eller ett nyhetsbrev.

Den här texten inleds med tre tips för att skriva en stark rubrik. Därefter får du en handfull tips för att skriva en övertygande kampanjtext.

Du kan din fråga och din situation bäst! Så kom ihåg att detta är tips, och inte regler.

Skriv en stark rubrik

Det finns inget facit på vad som kommer att slå igenom – ibland är energin i en kampanjfråga så pass stor att exakta formuleringar inte är så viktigt. Men oftast är det inte så, och då behöver du själv väcka folks intresse för din kampanj. Då blir rubrik och text desto viktigare.

Vi på Skiftet modererar och stödjer hundratals kampanjer varje år på MittSkifte.org. Här är tre tips för en stark rubrik!

1. Kravet

Läsaren ska direkt förstå vad kampanjen vill förändra. Rubriken kan därför med fördel innehålla ditt krav.

2. Kraftfullt och intresseväckande

Föreställ dig att du är någon som aldrig hört talas om saken. Vad är några ord som skulle göra dig motiverad att lära dig mer om kampanjen, och få dig att vilja klicka på den här rubriken?

3. Kort

Håll rubriken kort. Argument och åsikter kommer du att kunna utveckla senare i kampanjtexten. Det kommer också att framgå ovanför rubriken, vem du riktar uppmaningen till.

Exempel på svår rubrik: Varför ska vi betala så mycket när pendeln är kaotisk?

Ett bättre alternativ: Vi kräver en prisvärd pendel – utan kaos!

Exempel på svår rubrik: Cyklar blir stulna

Ett bättre alternativ: Stöldsäkra Uppsalas cykelparkeringar

Är det så att du snarare funderar på ett namn till din hela kampanj, alltså utöver rubriken för själva namninsamlingen? Läs här våra tips för att namnge din kampanj.

Skrivguide för din kampanjtext

1. Den första meningen är viktig

I första meningen behöver du väcka läsarens intresse – kanske genom en aktuell nyhet eller något mycket upprörande. Ofta funkar det bra att ta det som är mest upprörande med det du vill förändra, eller det som aktualiserar situationen, och lägga det i första meningen.

Ett exempel:

Fler unga än någonsin drunknar i skulder och hamnar hos Kronofogden. Nu har regeringen dessutom meddelat att…

2. “Vad kan jag göra åt det?!”

Det behöver vi alltid erbjuda ett svar på. Det behöver framgå tidigt i texten varför det gör skillnad att läsaren skriver under din namninsamling.

Två exempel:

Vi vill samla hundratals namn innan fredagens omröstning, så visar vi kommunpolitikerna att de har ögonen på sig. Blir vi tillräckligt många kan flera av dem ändra sig och rösta nej.

Vi vill synliggöra de växande protesterna, för att kunna göra rubriker och verkligen öka pressen på företagets VD.

Detta kallar vi också för namninsamlingens förändringsteori.

3. Show, don't tell

Var specifik om vem som gjort vad, och hur.

Tänk att du ska måla upp en bild i läsarens huvud – ju mer konkret och verklighetsnära desto bättre, enligt mig.

Exempel på abstrakt formulering: Nu när de vill förstöra vårt grannskap så påverkar det barnens fritid och framtid!

En mer konkret formulering: Nu när byggföretaget vill riva området och lekplatsen, så kommer våra barn inte ha nånstans att leka, och deras spring i benen kommer behöva få utlopp på andra sätt.

Ännu mer konkret: Om Rivverket AB kommer med sina grävskopor och river våra klätterställningar och kolonilotter. Var ska de klättersugna barnen ta vägen och vad ska ersätta grannarnas grillkvällar bland grönkålsodlingarna?

4. Läsaren har noll koll

Så är det såklart inte!!

Men din utgångspunkt när du skriver behöver vara att läsaren vet väldigt lite om saken. Det vill säga ifall du vill nå fler än de som redan känner till situationen och håller med dig. Ofta är det en bra ambition att sikta på att övertyga fler än de redan frälsta!

Förklara därför saker på ett tydligt sätt som alla kan förstå. I en text som riktar sig till allmänheten, undvik alltid facktermer eller förkortningar så gott det går.

Ett knep för att skriva pedagogiskt: Det kan hjälpa att föreställa dig att du skriver till en släkting i en annan ålder än du, som har andra intressen än du.

5. Ha kul

Sist men inte minst, ha kul och gör texten till din egen! Dra nytta av de tips du gillar och lämna resten av tipsen åt sitt öde.

Lycka till!
Kopiera länk för att dela artikel

Sätt igång med din kampanj

Läs fler artiklar lik denna:

NybörjareNamninsamling
Starta enkampanj
Starta kampanj
»