Självklart vill du ha ett namn som är enkelt och starkt. Det ska vara lätt att komma ihåg, och det ska helst gå att förstå vad er kamp handlar om på en gång!
Fråga runt bland folk i olika åldrar vad de tycker om er namnidé – vad tänker de på när de hör namnet?
Här är några exempel på kampanjnamn vi på Skiftet gillar, och varför de är så starka:
Återställ våtmarker
Ett namn som lyckas sammanfatta kampanjens krav slår sällan fel. Varje gång Återställ våtmarker blockerar en väg (och media är helt ointresserade av att fråga deltagarna om varför) kommer gruppens krav ändå med i varje artikel. Journalisterna vill ju oavsett berätta vem som satt där på vägen och störde trafiken.
Återställ våtmarker är en civil olydnads-organisation som arbetar med olika taktiker för att återställa svenska våtmarker för klimatets skull.
Stockholms Förenade Pendlare, samt Läkare mot rasism
Ett namn som visar vilka ni är och vilka intressen ni står upp för, kan vara väldigt kraftfullt. De här namnen säger något specifikt om vilka ni är som står bakom era krav.
Stockholms Förenade Pendlare var en kampanj som stödde strejk i tunnelbanan. Läkare mot rasism är en grupp som samlar läkare engagerade i antirasistisk kamp.
Black Lives Matter
Ett namn som förmedlar din stora vision, din hela värdegrund, kan vara riktigt kraftfullt. Det kommer också få många att känna sig inkluderade direkt av att höra namnet, nämligen de som håller med om att Black lives matter.
Black Lives Matter är en global rörelse som tagit sig olika form i olika länder, men som har gemensamt att de för en aktivistisk kamp för svarta människors rättigheter. Black Lives Matter Sweden samlar många ur rörelsen här i Sverige.
Planka.nu
Ett namn som tvingar alla som beskriver organisationen att säga hemsideadressen, vilket gör det enkelt att hitta till er hemsida (och därmed ert perspektiv och era egna argument).
Planka.nu är en kampanjorganisation för fri kollektivtrafik.
Tacka med lön
Ett namn som tar tillvara på samtalsämnet vid varje middagsbord just då, kan verkligen slå igenom.
#Tackamedlön var Vårdförbundets kampanj under Covid-19-pandemin som satte fingret på hur absurt det var att människor uppmanades applådera för vårdpersonalen, för att de riskerade sin egen hälsa under bedrövliga löne- och arbetsvillkor. Istället borde deras tack bestå av något mer konkret… som bättre lön.
Plane Stupid, samt Vägs Ände
Ett namn som säger vad er åsikt är, med någon form av ordvitsighet, kan bli minnesvärt! Se till bara att det är snabbt begripligt för oinsatta, och lätt att lägga på minnet. För kom ihåg: en kul ordvits för er, kan vara svår eller konstig för er målgrupp.
Plane Stupid var namnet på en direktaktion mot utbyggnaden av Heathrow flygplats i London (2015). Namnet anspelar på att de tycker flygexpansion är “plain stupid”, alltså urbota dumt. Vägs ände var en direktaktion mot bygget av en ny motorväg Förbifart Stockholm (2016).
3 minuter, samt 15:51-rörelsen
Ett namn som väcker nyfikenhet och drar människors blick mot ert huvudargument kan fungera bra, särskilt i en tillfällig kampanj eller en informationskampanj.
Här finns dock även nackdelar: det kan vara svårt att komma ihåg, och folk behöver klicka sig vidare eller hitta mer information för att förstå vilken sakfråga det rör sig om.
3 minuter är en kampanj från Ångestpodden om att många skolkuratorer bara har 3 minuter i veckan per elev, vilket de vill ändra på. 15:51-rörelsen ville 2012 folkbilda om att kvinnor fortfarande har lägre medellön än män, och att den genomsnittliga kvinnan slutade få betalt klockan 15:51 i jämförelse med den genomsnittliga mannen.
Kopiera länk för att dela artikelSätt igång med din kampanj