Här har vi samlat en lista över några av de mest grundläggande taktikerna du kan använda i din kampanj.
I din kampanj finns det många olika metoder du kan använda dig av för att nå dina mål, vi brukar kalla dem taktiker.
Här är några grundläggande kampanjtaktiker. De utesluter sällan varandra utan kan kombineras på olika sätt för att passa din kampanj så bra som möjligt.
Du kan också testa vår taktikgenerator här.
Taktiklista
- Namninsamling – detta är ofta en bra bas för en kampanj. Det är en effektiv taktik för att samla sympatisörer. Du kan då visa utåt det stora stödet för ditt krav, och på sikt kan du också mejla dem när du vill uppmuntra dem att ta nästa steg.
- Mejlaktion – detta är en bra taktik när du har en tydlig måltavla du försöker påverka. En minister är ofta van att få hundratals mejl varje dag – men en lite mindre makthavare som en lokalpolitiker kommer absolut lystra till om hen får hundratals mejl med ett gemensamt krav.
- Möte med beslutsfattare – detta är en taktik som kan fungera ifall du ännu inte vet hur de avgörande beslutsfattarna ställer sig i frågan, och om du gör bedömningen att det finns en chans att du kan påverka deras ståndpunkt genom att helt enkelt ge dem rätt och riktig information. Ring dem och be om en mötestid!
- Lokal mobilisering – handlar din fråga om något väldigt lokalt i ditt bostadsområde? Att samla sympatisörer bland dina grannar kan vara en bra utgångspunkt då. Dela ut flygblad i brevlådor eller knacka på och prata med dina grannar.
- Kontakta media – detta är en taktik som är viktig ifall aktören du försöker påverka verkligen vill undvika att uppmärksammas i media. Strålkastarljus kan öka pressen på dem att agera. Tipsa journalister, skriv debattartiklar, skicka in insändare, bjud in radio och nyhetssändningar till ditt demonstrationståg...
- Demonstrationståg – detta är en taktik som kan vara en utmärkt kraftsamling i en kampanj när du vill skapa ökat momentum. Den bidrar både till att synliggöra stödet utåt och till att skapa energi bland dina sympatisörer.
- Affischering och flygbladsutdelning – detta är en taktik när du vill sprida kunskap och medvetenhet om din kampanj, och kanske även samla fler namnunderskrifter, men vill nå bortom din egen bubbla eller de som är intresserade av att läsa om frågan online.
- Direktaktion – har du en kampanj där sannolikheten är extremt låg att beslutsfattarna agerar på eget initiativ? Har ni testat alla taktiker men ingen funkar, och det är dags att visa att ni inte kommer acceptera något annat än era krav? Detta är en taktik som innebär att du och din grupp tar saken i egna händer – kanske ockuperar ni entrén till myndigheten som ignorerar era krav och vägrar flytta er tills dess ni fått ett möte, eller kanske blockerar ni ingången till butiken som säljer pälsplagg för att stoppa deras försäljning. (innebär aktionen regel- eller lagbrott? då är det viktigt att ni är pålästa och förberedda för vilka följder aktionen kan innebära för deltagarna*).
- Manifestation – En manifestation är ofta en lugn stillastående protest. Det kan exempelvis vara en ljusmanifestation eller en återkommande aktivitet i en kampanj. Ett exempel från 2024 är hur “Föräldrar för eldupphör” har samlats varje måndag på samma tid och plats under hela sin kampanj.
- Spexigt stunt – För att få uppmärksamhet kan det ibland passa att göra något häftigt, roligt eller oväntat. T.ex. gjorde vi en projicering på riksdagens vägg när vi kampanjade för att man skulle sluta säga naturgas.

Om det funnits oändligt med tid hade du kunnat testa dem alla, för att se vilken som ger den effekt du vill ha. Men i verkligheten måste vi ofta prioritera vad vi väljer att göra. Då är det viktigt att kunna välja metoder – alltså taktiker – som har bäst chans till framgång i just din kampanj. Läs gärna vidare i vår guide Vilken taktik passar bäst?
*Vill du ha tips gällande just regler och lagar som gäller vid protester? Här är ett lästips!
Kopiera länk för att dela artikelSätt igång med din kampanj