Feta aktionsfoton

Tillbaka till huvudsajt
VeteranMedia och pressarbete

Så får du grymma bilder på din aktion.

Det viktigaste med en aktion (exempelvis en demonstration) är att visa att den har hänt, för att öka trycket i frågan. Det ger trovärdighet till din kampanj och bygger momentum som hjälper till att få in ännu fler människor i din rörelse.

Ta med dig någon som fotar (mobilkamera är toppen), se till att bilderna kommer ut i sociala medier efteråt och skicka dem till media i ett pressmeddelande.

För att få så användbara bilder som möjligt har vi samlat några trix:

Underlätta för fotograf & media: Tänk visuellt när du planerar

    • Spexa till det för extra uppmärksamhet! Är ert krav att en simhall ska byggas? Varför inte be folk att komma iklädda cyklop och badringar. Protesterar ni mot hyreshöjningar? Måla antalet underskrifter med stora siffror på ett gäng flyttlådor, och bygg ihop dem tillsammans utanför hyresvärdens kontor.

      Här stämmer det verkligen att bara fantasin sätter gränserna, och media är mycket mer intresserade av att rapportera om de vet redan innan att de kan ta intressanta foton. (Glöm inte att berätta vad ni planerar när du bjuder in journalister, och skicka ut ett pressmeddelande efteråt!)
    • Ska du lämna över en namninsamling? Den enklaste varianten är att trycka ett försättsblad för namnunderskrifterna, så att det står "Återinför Nationella Hjälplinjen, XXXX namn" snyggt på pappershögen (som hålls fram medan ni fotar).

      Andra varianter kan vara allt från att pynta en kartong där namnunderskrifterna är inuti, till att måla upp siffror att ta med sig, eller varför inte ett gammalt hederligt plakat.
    • Planerar du en manifestation? Samla ett litet gäng och rita plakat med era krav, de kan delas ut till deltagare på plats. Om det är en kall årstid, kanske passar det med ett fackeltåg eller en ljusmanifestation? Gärna något som drar till sig ögat!

Ge fotografen 1-3 motiv att fokusera på

Alla är inte fotografer – men vem som helst kan ta hyggliga bilder om man vet vad man letar efter.

När jag pratar i förväg med personen som ska fota brukar jag skicka med en prio-lista med motiven jag planerat för. Då vet jag att ingen viktig bild missas och kan fokusera på annat. Det kan se ut såhär:

Vi vill ha både stående och liggande foton på:

  1. Bilder på mig och mottagaren av namninsamlingen när jag lämnar över den, där våra ansikten och namnlistan syns tydligt.
  2. Bilder på min kollega som klätt ut sig till en bödel för att uppmärksamma slakten av välfärden, som vi protesterar mot.
  3. Bilder på en person som håller upp ett plakat mot välfärdsslakten (pga bilder med ansikten funkar bra på sociala medier).

Kopiera länk för att dela artikel

Sätt igång med din kampanj

Läs fler artiklar lik denna:

VeteranMedia och pressarbete
Starta enkampanj
Starta kampanj
»