Planerar du något som borde hamna på förstasidan i din lokaltidning? Ska ni träffa en beslutsfattare som behöver känna pressen lite extra? Då kan det vara läge att skicka ett pressmeddelande.
Vad är syftet med ett pressmeddelande? Det är ett mejl som får upp journalistens ögon för din kampanj, och hjälper journalisten på traven att få med dina viktigaste argument.
Varför behövs det? Media skriver inte om allt. Men om vi tänker på vad journalistens behov, blir det enklare att erbjuda just det.
- Journalisten tittar efter nyhetsvärde och uppseendeväckande händelser.
- De söker efter nya vinklar på gamla frågor, som talar till just deras läsare.
- De är ofta splittrade då de täcker många ämnen, och har ont om både tid och utrymme.
Och där kommer pressmeddelandet in!
5 principer
1. Vi spökskriver
Ett pressmeddelande får gärna se ut som en färdig artikel. Kan journalisten sno texten rakt av så sparar du dem tid! Därför formulerar vi oss neutralt i texten och skriver om oss själva i tredje person. Vi lägger in våra egna åsikter i citatform som om vi blivit intervjuade. (Läs ett exempel här)
2. Vi uppfinner ett nyhetsvärde
Journalistens uppdrag är att skriva om nyheter och aktuella händelser. Därför är det viktigt att göra vår fråga aktuell. Redan i första meningen kan du berätta varför frågan är aktuell: “Idag samlas hundra pensionerade lärare utanför riksdagen”, “Imorgon släpps en rapport med vittnesmål från barnmorskor”, “På måndag samlas stadens politiker för att rösta om den nya motorvägen”...
3. Vi säger det enkelt
Det ska vara lätt för både journalisten och dess läsare att begripa vad vi gjort och varför. För mig som är insatt i saken är det lätt att bli långrandig och diskutera tekniska detaljer. Men här ska det vara kort och koncist, och lättbegripligt för vem som helst.
4. Vi går att nå
Ett väldigt framgångsrikt pressmeddelande leder till att journalisten hör av sig för en intervju, eller rentav dyker upp ifall vi bjudit in till en aktivitet. Därför är det viktigt att inkludera tydlig info om tid, exakt samlingsplats och kontaktuppgifter. Samt att svara i telefon om det ringer!
5. Vi syns
En journalist vill publicera kul och engagerande innehåll för sin läsare. Visuellt material är därför ett stort plus! Bifoga gärna foto på de som citeras i ditt pressmeddelande, och erbjud gärna att skicka foton till journalisten direkt efteråt.
Dags att skicka?
✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️
När ska jag skicka mitt pressmeddelande?
Om ditt meddelande är en inbjudan som ska skickas inför till exempel en demonstration dit du vill att journalisterna ska komma – försök skicka det ett par dagar innan demonstrationen så att redaktionen hinner planera att skicka någon.
Om du vill att texten ska publiceras en särskild dag, skicka helst pressmeddelandet senast tidig morgon samma dag så att tidningarna hinner diskutera pressmeddelandet på sitt morgonmöte.
Hur ska jag skicka mitt pressmeddelande?
Mejla pressmeddelandet till reporterns eller redaktionens mejladress. Du behöver inte uppfinna en ny ämnesrad, utan döp mejlet till den uppseendeväckande rubrik du valt till ditt pressmeddelande.
Redaktioner föredrar olika format på texten. Därför kan det vara bra att gardera dig: (1) Klistra in pressmeddelandet i själva mejlet. (2) Bifoga en PDF-fil som innehåller pressmeddelandet. Jag skulle säga att prio är nr 1.
Det kan vara en bra idé att skapa en åtkomlig fotomapp på till exempel Google Drive, där du lägger eventuella foton du vill ge till redaktionen. Den mappen kan du sen länka till i ditt pressmeddelande. Bilder som bifogas direkt i ett mejl kan nämligen ta mycket utrymme, samtidigt som många är skeptiska till att öppna bifogade filer i sina mejl från personer de inte känner.
Men kom ihåg...
... du måste inte nöja dig med ett pressmeddelande. Du kan också ringa specifika journalister eller redaktioner som du vill pitcha din nyhet till.
Kopiera länk för att dela artikelSätt igång med din kampanj