Verktyg: Stöttepelarna

Tillbaka till huvudsajt
VeteranStrategi

Stöttepelarna är ett strategiverktyg som hjälper dig synliggöra de underliggande orsakerna bakom ett problem. Vad är det egentligen du står upp emot?

Stöttepelarna är ett verktyg som hjälper dig synliggöra de underliggande orsakerna bakom ett problem. Vad är det egentligen du står upp emot? Idén är att gå till botten med vad du vill förändra, för att kunna satsa på rätt kampanjkrav och strategi.

Den här upp-och-nedvända pyramiden är ett alternativ till den traditionella pyramiden, där den mäktigaste sitter på toppen och makt utövas nedåt. Här ser vi tydligare hur bräcklig makten egentligen är. I den här modellen ser vi att makt måste upprätthållas – och lyckas vi välta en eller fler av stöttepelarna så försvagas makten, eller bryter ihop helt.

Steg 1

För att kunna använda modellen för din kampanj, skriv det du står upp emot inuti triangeln. Är det ett gruvbolag och deras greenwash-kampanj? Är det rasismen i ditt barns skola? Är det en motion i kommunfullmäktige som du vill få nedröstad? Är det bygget av en ny flygplats?

Steg 2

Därefter är det dags att sätta ord på stöttepelarna: Vad är det som möjliggör att läget idag ser ut som det gör? Vem och vad är det som upprätthåller status quo? Detta kan kräva en hel del research och diskussion.

Nedan är ett exempel, från kampanjgruppen Fossilgasfällan där jag ingick, som stoppade bygget av en ny fossilgasterminal i Göteborgs hamn:

Nu har ni skapat er en bild av vilka de viktigaste stöttepelarna är.

Steg 3

Dags att börja fundera på hur du välter omkull pelarna… Alltså, i fallet ovan: Hur stoppar vi tillstånden? Hur spräcker vi myterna om fossilgas? Hur bryter vi tystnaden? Hur förändrar vi lagarna? Hur stoppar vi investeringarna? Hur aktiverar vi politikerna?

Det finns många sätt att ta er an det här. Till syvende och sist är det en diskussion om vilken kampanjstrategi ni väljer. Här är exempel på några frågor som kan vara bra att ställa sig innan ni fattar beslut:

    • Vad krävs för att välta vardera stöttepelare? (i det här skedet räcker en ganska enkel och odetaljerad analys)
    • Vad skulle det kräva för resurser? Och vilka resurser och kompetenser har vi i gruppen?
    • Vad gör er peppade? Är det någon eller några särskilda stöttepelare som känns självklar för er att rikta in er på, eller som gör några i gruppen extra inspirerade?

Exempel från Fossilgasfällan:

Diskussionen gick ungefär såhär… Att förändra lagar har vi inte tid med, då bygget snart kan påbörjas. Vi har inte pengar till att anlita jurister, och fick inte napp från ideella juristgrupper, så vi släppte snabbt idén om att överklaga miljötillståndet.

Vi hade jobbat mot banker förut och var opepp på det, men vi kom på jättemånga roliga idéer på hur vi kunde bryta tystnaden i media och hur vi kunde folkbilda för att spräcka myterna om fossilgas.

Vi var duktiga på politiskt arbete så vi kunde försöka få regeringen att neka koncessionstillstånd till företaget, och vi beslutade oss också för att aktivera lokalpolitiker för att försöka upphäva ett hyresavtal av marken till företaget.

Så vi valde att rikta in oss på pelarna: Koncessionstillståndet, Myter och okunskap, Tystnad i media, Hyresavtal med kommunägda Göteborg hamn.

Därefter tillsatte vi arbetsgrupper på vardera pelare, för att ta fram förslag på hur vi skulle välta den.

Steg 4

Vi har kommit till sista frågan: Hur välter vi pelarna?

När din kampanjgrupp landat i vad ni ska rikta in er på, är det dags att planera er kampanj utifrån frågan: Hur når vi dit? Fundera på saker som vilka personer/aktörer ni behöver påverka, vilka taktiker ni vill använda, och hur ni vill arbeta tillsammans.

Klicka här för fler resurser om kampanjstrategi.

Lycka till!

Kopiera länk för att dela artikel

Sätt igång med din kampanj

Läs fler artiklar lik denna:

VeteranStrategi
Starta enkampanj
Starta kampanj
»