5 knep för att nå ut i media

Tillbaka till huvudsajt
Media och pressarbeteNybörjare

Öka era chanser att nå ut med ert krav i media. Ett av dem: Säg hej!

Vi är många som vill uppmärksamma frågor och röster som liksom aldrig får ta den plats de förtjänar. Det har hänt att jag slitit mitt hår i förtvivlan över att INGEN LYSSNAR!!! Det suger. Eftersom jag varit i den sitsen många gånger, sitter jag numera på ett gäng tips på hur du kan öka dina chanser att få olika medier att lyssna. Här är fem av dem.

1. Rikta in dig

Istället för att på måfå kontakta alla nyhetsredaktioner du hittar, välj aktivt din publik. Vilka vill du nå, och vilka medier följer de? Anpassa ditt budskap så det engagerar just dem.

Vill du nå finansministern så vill du troligen publiceras i någon stor tidning, kanske rent av Dagens industri. Ring då en Di-journalist och bjud in till din aktion! Vill du snarare nå ungdomar? Då vill du troligen synas i deras tidslinjer på sociala medier. Hör av dig till ett gäng influencers som kan tänkas vara intresserade av frågan, och be dem skriva om aktionen till sina följare!

2. Gör något uppseendeväckande

Var finurlig! Hitta sätt att lyfta just din fråga, som fångar människors uppmärksamhet.

Kampanjar du mot en gruva? Iscensätt egen gruvbrytning i gruvchefens egen trädgård. Kampanjar du för allas rätt till bostad? Slå upp några tält mitt i stan! Är du en skolelev som vill stoppa klimatförändringarna? Sätt dig utanför riksdagen och skolstrejka. Kanske är det någon som hör dig…

3. Var smart med tid och plats

Journalister letar alltid efter aktuella nyheter med relevans för läsaren. Det finns oftast sätt att göra just din fråga aktuell, men det kan kräva både påhittighet och research.

Ska skollobbyisterna samlas för en konferens på fredag? Ska kommunfullmäktige ha en debatt i stadshuset imorgon om ett viktigt vägbygge? Är det snart nyårsafton, natten då trycket är som allra högst på den överbelastade akutmottagningen? Hitta vinklar som inte journalisten tänkt ut än men som kan ge dem en bra rubrik!

4. Säg hej!

Det händer att det dyker upp en fotograf eller journalist på ett evenemang, som inte presenterar sig som det. För dem är det inte alltid så viktigt att de får prata med just dig. Ser du någon med proffskamera eller skrivblock och penna? Gå fram och presentera dig!

En gång gjorde Skiftet en aktion utanför riksdagen, och ingen reporter hade nappat på vårt pressmeddelande. Min kollega Christian såg en person gå förbi med en rejäl kamera – han gick fram och presenterade sig, det visade sig vara en fotograf för TT som egentligen skulle fota något annat. Han tog några bilder och efteråt publicerades foton på aktionen i ett dussin lokalmedier.

5. Gör det lätt för reportern

Bjud in med tydlig tid, exakt plats och en kontaktuppgift.

Och håll koll på telefonen! Det har hänt fler än en gång att jag lämnat mitt telefonnummer till en journalist, men när journalisten ringde överröstades ringsignalen av megafonen jag höll i…

Du kan också skicka ett pressmeddelande efteråt till de medier som inte dök upp. Där berättar du om vad som hände och bistår med foton som journalisten kan använda. Gör jobbet åt dem, helt enkelt! Fler tips i vår pressmeddelandeskola>>

Bonusknep: Ta saken i egna händer

Din nyhet konkurrerar alltid med andra nyheter i världen, så även om du gör allt “rätt” kan det hända att ingen skriver om det du gjort. Därför är det viktigt att publicera själv också!

Du kan till exempel:

    • Fota och filma påhittet, lägga upp i sociala medier och be andra relevanta konton att dela det.
    • Skriva insändare och debattartiklar till lokaltidningar.
    • Om du har en namninsamling: Skicka en mejluppdatering via MittSkifte.org till alla som stödjer din kampanj, om vad som hänt.
Kopiera länk för att dela artikel

Sätt igång med din kampanj

Läs fler artiklar lik denna:

Media och pressarbeteNybörjare
Starta enkampanj
Starta kampanj
»