Workshop: Identifiera era allierade och motståndare

Tillbaka till huvudsajt
VeteranStrategiOrganisering

Ett workshop-pass du kan hålla med din aktionsgrupp, för att få siktet inställt på rätt aktörer ni vill påverka i er riktning.

Material

    • Stora papper
    • Pennor
    • Ev. markeringstejp och post-its (se förberedelser punkt 3)

Förberedelser

  1. Rita tomma alliansspektrum på stora papper
  2. Se till att det finns utrymme för er att sitta i smågrupper och diskutera
  3. Rita upp en stor graf (x- och y-axel), gärna på en whiteboard. Alternativt preppa så du kan markera ut det på golvet på något finurligt sätt (t.ex. med tejp, post-its, pappersmuggar…)

Passet (ca 60 minuter)

När ni inlett mötet, välkomnat alla och det är dags för själva strategipasset:

  1. Berätta om alliansspektrum och svara på frågor om det finns. (läs tipsen längst ner i denna text innan du sätter igång passet)
  2. Dela in er i par eller smågrupper, sprid ut er i rummet. Varje grupp har ett stort papper med ett tomt alliansspektrum.
  3. Ge grupperna 20 minuter till att fylla i spektrumet. Gå gärna runt och påminn grupperna om att vara så specifika de kan, eller ställ öppna frågor om de verkar ha fastnat i ett hjulspår. Efter 10 minuter, säg att det är läge att byta ände av spektrumet nu om de är kvar i änden där de började.
  4. Samlas igen i helgrupp. Nu är det dags att rita upp och förklara grafen, som du målat upp på whiteboarden eller markerat ut på golvet. X-axeln är alliansspektrumet (vänster allierade, höger motståndare) och där Y-axeln är hur stort inflytande de har på frågan (botten saknar påverkan, överst har mycket stort inflytande). Låt grupperna turas om att berätta om en aktör från deras spektrum, och be dem placera ut den på grafen. Reservera 10-15 minuter till det här, och fyll på så långt ni hinner.
  5. Återgå till smågrupperna. Varje grupp ska välja 1 aktör som de vill flytta ett steg till vänster i spektrumet. De ska även föreslå en taktik för att åstadkomma det. De har 5 minuter till detta så det är en snabb brainstorm – uppmana till kreativa idéer, och att uppmuntra varandras förslag (i det här skedet är inga idéer dåliga, det är ett spån!)
  6. Låt därefter de olika smågrupperna presentera sina idéer i helgruppen. Se det som en inspirationsrunda, för att sporra igång nya tankar kring ert arbete, snarare än en plan. Hur lång tid detta kan tänkas ta, beror på hur många ni är. Anpassa vid behov.
  7. Avsluta med att bestämma en tid och plats för att ses och planera vidare. Förslag på nästa steg skulle kunna vara något av följande:
    1. Välj tre aktörer ni vill prioritera att påverka (flytta till vänster i spektrumet)
    2. Identifiera grupper eller personer som ni inte vet tillräckligt mycket om, och som ni skulle behöva träffa för att lära er mer
    3. Reflektera gemensamt över vad ni lärt er tillsammans i gruppen, och hur det kan påverka kampanjarbetet framåt

Till dig/er som håller passet

Observera: du måste skriva specifika personer eller grupper i spektrumet för att det ska funka! “Allmänheten” är till exempel en för bred kategori som inte går att nå, och att ha med en sån grupp kommer att påverka din strategi negativt. Tänk istället ut så specifika individer eller grupper som möjligt.

Saker som kan förväntas dyka upp under passet inkluderar:

    • Kanske kommer ni fram till att ni behöver researcha eller lära er mer.
    • Det kan bli intressanta och viktiga debatter om var vissa personer ska placeras i tabellen. Detta är också lärorikt för gruppen.
    • Det är en stor vinst om du kan få en grupp meningsmotståndare att istället bli neutrala.
    • Det är en stor vinst om du kan få sympatisörer att bli aktiva i frågan.
    • Du behöver troligtvis inte flytta de aktiva motståndarna för att vinna.
    • Ofta visar verktyget på bredden av människor som kan involveras: de som är direkt påverkade av frågan, de som fattar beslut i frågan, men också människor som aldrig förut tänkt på frågan. Alla dessa kan spridas ut över spektrumet. Att se vidden av detta hjälper ofta till att skapa fokus i organiseringen.
    • Eftersom vi behöver påverka så pass olika aktörer, så kommer en bredd av taktiker behöva användas. Det innebär också att det finns en mångfald av roller att fylla, och att det finns en plats för alla i kampanjarbetet!

Kopiera länk för att dela artikel

Sätt igång med din kampanj

Läs fler artiklar lik denna:

VeteranStrategiOrganisering
Starta enkampanj
Starta kampanj
»