Tillbaka till huvudsajt
Här har vi samlat några tips på vad du kan göra för att själv skapa uppmärksamhet för din kampanj.
Har du försökt få media att uppmärksamma din kampanj men ingen lyssnar? Det finns mycket du kan göra själv för att nå ut bredare med din kampanj. Här är några tips:
- Kommunicera aktivt med dina sympatisörer och be dem om hjälp att uppmärksamma kampanjen. (Psst! Här kan det hjälpa att ha en namninsamling, för då kan du mejla de som skrivit under.)
- Dokumentera och fota själv! Har du arrangerat en aktivitet kopplat till kampanjen? Kanske har ni varit ute och delat ut flygblad eller till och med överlämnat en namninsamling? Om du tar egna foton kan du: Göra inlägg på sociala medier, mejla de som skrivit under din namninsamling eller skicka i ett pressmeddelande till media.
- Hitta starka tillfällen att agera! Ska kommunfullmäktige rösta på måndag? Har din meningsmotståndare ljugit i en intervju? Har du precis nått 500 underskrifter? Bara din fantasi sätter gränserna för när du har chans att skapa uppmärksamhet för din sak!
- Skapa ett konto på sociala medier för kampanjen. (särskilt om du har många kampanjaktiviteter och om kampanjen kommer pågå under en längre period)
- Videos fungerar ofta bra på sociala medier. Skriv ett kort manus och filma dig själv när du berättar om kampanjen.
- Att synas i mataffären, på biblioteket eller på stan hjälper dig också att nå ut till de som påverkas av sakfrågan. Enkla, beprövade sätt att synas i gaturummet är att affischera eller dela ut flygblad. Detta är en taktik som oftast är som starkast om det är en lokal fråga.
- Hitta din publik – Vart finns dina potentiella sympatisörer? Att hitta dem och rikta din kommunikation åt deras håll gör det mycket troligare att din kampanj får organisk spridning.
Ett exempel från 2024 års största kampanj – Rädda nattågen mellan Göteborg och norra Sverige. När kampanjen var i startgroparna skapade en person ett inlägg med uppmaningen att skriva under i Facebookgruppen “Tågsemester” som har 270 000 medlemmar. Ett fantastiskt sätt att på egen hand kommunicera till en riktad målgrupp.
Sätt igång med din kampanj