Vill du att din namninsamling ska öka pressen maximalt på mottagaren? Här går vi igenom tre steg till en riktigt kraftfull överlämning (och en handfull extra tips till dig som vill bli expert).
Att lämna in de namn du har samlat in är ett bra sätt att göra ett starkt intryck och öka pressen på beslutsfattaren att agera. Vi rekommenderar att lämna över namninsamlingen personligen. Det ger större effekt än att skicka dem via mejl, och ger dig tillfälle att demonstrera för dina supporters att deras namn verkligen nått fram.
Steg 1: Ta kontakt
Hitta makthavarens kontaktuppgifter och boka in ett möte. Du kan mejla eller ringa. Kom ihåg att följa upp om de inte svarar dig, då kan ett telefonsamtal vara bra.
Steg 2: Bjud in media
Ska du få träffa beslutsfattaren? Toppen! Att nå ut i radio och tidningar ökar pressen ännu mer. Ett bra sätt är att bjuda in en eller flera journalister att vara med vid överlämningen.
Men hur? Ring och tipsa en lokal reporter som brukar rapportera om liknande frågor, eller mejla en inbjudan till lokalradion och lokaltidningens redaktion. Kom ihåg att informera om plats, tid och ditt telefonnummer (och var redo att svara i telefon om nån ringer).
Steg 3: Genomför överlämningen
- Be Skiftet om en PDF med namnen i god tid innan överlämningen (vi jobbar inte kväll eller helg). Skriv ut den. Du kan göra ett försättsblad som visar antal underskrifter, som är snyggt att hålla upp mot kameran när någon tar en bild.
- Ta med någon som kan fota överlämningen.
- Säg några väl valda ord till mottagaren. Du har alla som skrivit under din kampanj bakom dig. Det gör att din röst väger tungt! Tänk bara på att ha en trevlig ton, så att du når fram med din viktiga kritik.


Exempelbild: Lokförarna bakom kampanjen “Rör inte min tågvärd” visade antalet namn med siffror i kartong, och kom med namnen till regionrådet i en hemgjord låda.
Fler tips
Du kan ta med dig fler
Ska du lämna över din namninsamling personligen kan du mejla dina supporters och be att de följer med – det hade trots allt inte varit möjligt utan dem. Och kan de inte följa med hela vägen till mötet med beslutsfattare, så kan de stå utanför med plakat!
Ta med en fotograf
Föreviga det faktum att du lämnat in din namninsamling. Det ger trovärdighet till din kampanj och bygger momentum som hjälper till att få in ännu fler människor i din rörelse. Glöm därför inte att mejla bilderna till dina supporters efter eventet, det kan du göra via din adminpanel på MittSkifte.

Skicka foton till media
Att få lokalmedia att rapportera från din inlämning betyder att du får en helt ny publik och skapar mer uppmärksamhet kring din fråga. Kanske kom det ingen reporter till överlämningen? Då kan du mejla dem i efterhand och beskriva vad som hände. Om du bifogar några bra bilder ökar sannolikheten att de nappar!
Tänk utanför ramarna
Du behöver inte bara lämna över en pappersbunt. Du kan vara precis så kreativ du vill vara.
Beroende på vad din kampanj handlar om, kan det vara en bra idé att göra det skoj genom att klä ut dig och ta med rekvisita. Kom ihåg att media är mycket mer intresserade av att rapportera om de kan ta intressanta foton.

Bildtext: Kampanjen “Skydda skogen, Svenska kyrkan!” skulle lämna över 10 000 namnunderskrifter till Svenska kyrkans nya ärkebiskop. De tog även med sig en tavla med Skogens tio budord, underskriven med bl.a. “en växande rörelse för skogen”.

Bildtext: Skiftet lämnade över 13 000 namn för “Frys hyran”-kampanjen till Wallenstam ihop med ett isblock med en infryst hyresavi.
Kopiera länk för att dela artikelSätt igång med din kampanj