När du ska göra en svår intervju där risken är stor att du får en viss störig fråga du vill undvika. Då kan du använda det här knepet.
När du har tillfälle att lyfta din viktiga kampanjfråga i media… Då är det klart att du vill låta dina argument ta plats. Men i värsta fall vill reportern istället rikta skärmtiden till argument du inte håller med om, till aktörer du vet är oviktiga eller till ett narrativ som din kampanj vill utmana.
Då gäller det att rikta om fokus till dina viktigaste budskap. Ditt mål är ju att övertyga lyssnare, läsare och tittare att också ställa sig bakom dina krav!
Här kan ABC-knepet bli din räddning. Det är ett knep för att inte svara på reporterns fråga, utan istället få sagt det du vill säga.
ABC-knepet
ABC står för
- Acknowledge [Bekräfta frågan]
- Bridge [brygga sen vidare]
- Content [till ditt eget innehåll/budskap]
Först bekräftar du för reportern att du hört och förstått frågan. Därefter bryggar du över till ditt eget nyckelbudskap. På så vis kan även störiga frågor göras om till en möjlighet att tala om dina förberedda budskap.
Men hur?
Det kan låta såhär.
– Det är många som ställer sig den frågan, men ett annat sätt att se på saken är xxxxxxx
– Ja det är en debatt som pågår idag. För oss är det otroligt viktigt att komma ihåg att xxxxxxxxx
– Det är en åsikt, men när vi zoomar ut och ser till helheten så xxxxxxxxxxxx
– Jag förstår frågan, men det vår namninsamling visat är att folk snarare xxxxxxxxxx
En andra metod: Politikersvar
Du kan också helt enkelt ignorera frågan och säga det du vill istället (alltså skippa A och B, gå direkt till C). Inled ditt svar med t.ex. “Jag tycker att” eller “För mig är det otroligt viktigt att”. Här är risken högre att reportern upprepar frågan eller blir irriterad på dig. (därför funkar det främst i live-sänt sammanhang)
Exempelfråga: “Väldigt många tycker ju tvärtom att elever borde få betyg när de är ännu yngre. Är det inte något ni tar hänsyn till?”
Svar: “För mig är det otroligt viktigt att barn får vara barn så länge som möjligt. Det är därför vi arbetar för xxxxxx, och vänder oss till yyyyy med kravet att zzzzz.”
Exempelfråga: “Oljebolagen ska inte få närvara på klimatkonferenser, säger ni. Så varför ska aktivister få närvara?”
Svar: “Kol-, olje- och gasbolagen trampar gasen i botten just nu mot totalt klimatkaos. Att de får ta plats och delta i FN:s klimatförhandlingar är oseriöst, och vi kräver X och Y.”
Enklare sagt än gjort
Det sitter i ryggmärgen att svara på frågor vi får. Det är också ganska socialt obekvämt att inte svara på en fråga någon ställer till dig. (Det är ännu mer socialt obekvämt att inte svara på en fråga någon ställer till dig upprepade gånger, när den inte tycker den får svar.)
Därför kan det vara en bra idé att öva, särskilt om du vet att det kan bli en extra svår intervju. Ett förslag är att rollspela intervjun i förväg med andra i din kampanjgrupp (eller ta hjälp av en vän).
Ett exempel då jag föll i reporterns fälla
2015 skulle jag intervjuas av en SVT-reporter. Det gällde Fossil Free Sverige, en kampanj för att få kyrkor, universitet och kommuner att sälja aktier och fonder i fossilindustrin. En vanlig utmaning i intervjuer om kampanjen var att reportrar envisades om att diskutera huruvida aktiens värde verkligen faller om man säljer den.
Vår utmaning blev därmed att styra om fokus i intervjuer till vad kampanjen egentligen handlade om: Att fossilbolag, precis som vapenbolag och tobaksbolag, är aktörer som är moraliskt bankrutt.
SVT-reportern försökte klämma ur mig ett erkännande att hans andra intervjuobjekt – en bankman – hade rätt och att vår rörelse var verkningslös. Han ställde sin fråga till mig fyra gånger på exakt samma sätt. Fjärde gången vek jag mig och svarade på hans fråga. Därmed fick han det han ville kunna säga i reportaget, ett “erkännande” om att kampanjen inte handlar om ekonomisk påverkan.
I slutändan, även om du inte lyckas göra exakt enligt dina förberedelser, så har du ändå lyckats rikta viktig uppmärksamhet mot din kampanj. Varje intervju är övning inför nästa!
Lycka till!
Kopiera länk för att dela artikelSätt igång med din kampanj