Vi vill hjälpa dig på traven att göra grymma intervjuer där dina viktigaste argument hamnar i fokus.
1. Vad är din huvudpoäng?
Fundera igenom vad du vill uppnå med intervjun:
- Budskap: Vad är det budskap du allra helst vill nå ut med till lyssnarna, läsarna eller tittarna?
- Målgrupp: Vilka nås av just den här tidningen eller kanalen? Finns det något särskilt ni vill förmedla till just den gruppen?
- Uppmaning: Vem tycker ni ska agera i det här skedet av kampanjen? Är uppmaningen till tittaren att göra något särskilt, eller är uppmaningen till kommunordföranden att skrida till verket?
Formulera sedan era viktigaste budskap att nå ut med just i den här intervjun. Detta kan ni göra gemensamt om ni är fler i kampanjgruppen. Tänk att detta är de grova penseldragen.
2. Tre talepunkter
När de viktigaste budskapen är färdiga är det dags för de mer detaljerade penseldragen. Eftersom det är du som ska göra intervjun, tycker jag det är viktigt att du själv formulerar talepunkter som passar dig.
Jag rekommenderar att ha tre talepunkter. Tre punkter är enkla att minnas och går smidigt att rotera, alltså återkomma till, under intervjun.
Hur dina talepunkter ser ut är upp till dig. Det kan vara breda teman eller mer exakta repliker, beroende på vad som känns bäst.
Själv brukar jag göra en kombination. Jag föredrar att ha tre talepunkter som består av tre teman, men under varje tema sparar jag också några specifika repliker, som jag vill försöka klämma in bland mina intervjusvar. I rutan längst ner i texten har jag lagt ett exempel från min senaste intervju.
3. Öva, öva, öva
Öva innan intervjun
Be någon annan från din kampanjgrupp att intervjua dig, och se om du kan lyckas få in minst en av dina talepunkter i varje intervjusvar. Det är en träningssak så du kommer bli bättre och bättre!
Öva också på att stanna upp någon sekund och samla dig innan du ger ditt svar. Är det inte en livesänd intervju finns det ingen tidspress på dina svar.
Ge varann feedback
Intervjua varann i kampanjgruppen. Håll gärna utkik efter vanliga misstag, och öva för att se om du kan undvika dem. Några vanliga misstag är: att tala för snabbt – att ha mycket långdragna svar – att fylla ut med onödiga ljud mellan ord (t.ex. en harkling eller ett “eh”).
Intervjun är också övning
Kom ihåg att varje tillfälle att göra en intervju, är övning inför nästa. Övning ger färdighet! Var snäll mot dig själv efteråt (ingen intervju blir perfekt).
Ett exempel
Min senaste intervju handlade om Skiftets AI-drivna CV-generator där tusentals människor ansökte om jobbet som Teslas nya lobbyist, med uppdraget att sabotera svensk arbetsrätt. Vi hade då tvingat Tesla att ta ner sin jobbannons tre gånger, och Resumé hade nappat på min pitch till dem att skriva om detta.
Intervjun var i branschtidningen Resumé som har en specifik målgrupp i media- och marknadsföringsbranschen. De är intresserade av hur kampanjskapare tänker och hur mottagaren tar emot kampanjen. Mitt mål med intervjun var att förmedla till Resumé och deras läsare vad motivationen var bakom vår relativt aggressiva strategi. Framför allt ville vi via Resumés reportage dra ur Tesla en reaktion – kanske ett svar om deras syn på vår strategi. (Det är ofta mycket värdefullt att få ett provocerat svar av en meningsmotståndare, eftersom det kan leda till ytterligare mobilisering)
Mina tre talepunkter för intervjun:
- Tesla söker en lobbyist för att skada svensk arbetsrätt
- Vi drar ut lobbyismen i ljuset
- Tusentals har engagerat sig
Jag förberedde också några extra viktiga repliker på varje tema. Det hjälper mig hålla tråden, och är särskilt användbart när det är en intervju över telefon då jag kan ha stödorden framför mig:
Tesla söker en lobbyist för att skada svensk arbetsrätt
- Tesla är ett fackföreningsfientligt företag och Musk vill kunna sparka anställda bara för att han är på dåligt humör
- I annonsen framgår det tydligt att ett av lobbyisten uppdrag är att ändra lagstiftningen för att skada facket och gynna “Teslas mission”
Vi drar ut lobbyismen i ljuset
- Genom att dra ut Teslas planer i ljuset vill Skiftet stötta strejken och uppmärksamma att detta inte bara är en strid om huruvida ett enstaka företag ska ha kollektivavtal eller inte. Det är en strid om modellen för svensk arbetsmarknad i sin helhet.
Tusentals har engagerat sig
- Tusentals människor har sökt jobbet med hjälp av vår CV-generator, och Tesla har tvingats ta ner sin annons flera gånger.
- Vi har ännu inte hört om någon rekryterad lobbyist…
Jag brukar avråda från att ha ett manus ord för ord, risken är hög att det låter inövat. Använd istället dina talepunkter och förberedelser för att hålla tråden och återvända gång på gång till din huvudpoäng.
Hoppas du hittade några hjälpsamma tips. Lycka till med din intervju!
Kopiera länk för att dela artikelSätt igång med din kampanj