4 populära format i sociala medier

Tillbaka till huvudsajt
Sociala medierNybörjareVeteran

Här listar jag fyra format som är poppis i Skiftets sociala medier, i hopp om att inspirera andra.

Twinsta

En twinsta är en skärmdump från Twitter som görs om till en bild att dela på exempelvis Instagram.

Vi på Skiftet gillar dem för att:

    • Du lyfter någon som redan lyckats poängtera ditt budskap på ett träffsäkert sätt. Inlägget har testats i sin originalpublik på Twitter (numera “X”) där du snappade upp det, och blir därför ofta populära.
    • Samtidigt går en Twinsta snabbt att publicera. Formatet kräver en liten insats från oss, men har potential att bli populärt.
    • Ännu en styrka med det här formatet är att du lyfter personen bakom tweeten som en allierad – någon som håller med dig – och synliggör därmed medhåll och stöd för din fråga.
Tänk på:

Kolla upp vem personen vars budskap du delar är. Och klipp inte bort originalpostarens namn ur bilden, det var ju trots allt de som kom på den där lysande formuleringen!

Memes

Memes är ofta roliga och relaterbara, fastän de kan hantera svåra frågor. Detta gör att de lätt fångar användarnas uppmärksamhet.

Några styrkor med memes:

    • Humor och satir tenderar att vara lättare att dela vidare än traditionella informationsbilder. Det gör att budskapet kan spridas snabbt och nå en bred publik.
    • De är relativt enkla att skapa och du kan finna verktyg och mallar på nätet.
Tänk på:

Att använda humor, och särskilt memes, kan vara svårt för vissa att komma igång med i början. De olika formaten har en viss förväntan på hur både budskapet och skämtet levereras. Därför är ett tips att testa din meme på någon som ofta tittar på memes till vardags och fråga den om det är kul och rätt levererat.

Infografik

Infografik är visuellt tilltalande bilder eller filmer som presenterar komplex information (som statistik, forskning, tips eller instruktioner) på ett lättförståeligt och organiserat sätt.

Visuella element fångar uppmärksamhet snabbare än textbaserade inlägg, vilket ökar engagemanget.

Tänk på:

Eftersom infografiken kan kopieras och delas vidare är det bra att inkludera dina källor som en not i själva bilden.

Citatbild

En citatbild kombinerar ett ansikte med en åsikt. De består av positiva uttalanden från kända eller helt vanliga personer som står bakom er sakfråga.

Citatbilder är inte alltid de inlägg som presterar bäst i siffror, men siffror är inte det viktigaste. Citatbilder sätter ansikten på kampen och bidrar till din berättelse.

Folk vill veta vem och vilka det är som går man ur huse för att engagera sig i samhället. Det gör dem relaterbara för din publik.

Här kommer en mängd andra fördelar:

    • ofta enkla att producera
    • får alltid lite gratis delningar av vänner och bekanta till personen i bilden
    • ger din kampanj gräsrotsförankring
    • uppmuntrar till ytterligare och framtida engagemang.
Kopiera länk för att dela artikel

Sätt igång med din kampanj

Läs fler artiklar lik denna:

Sociala medierNybörjareVeteran
Starta enkampanj
Starta kampanj
»