Här listar Sabina, ansvarig för Skiftets sociala medier, sex tips för att nå ut med ditt budskap i sociala medier.
1. Post-its är din bästa vän 👯
Använd Post-It-lappar eller ett anteckningsblock för att snabbt visualisera det du vill dela på sociala medier – ju "fulare" skiss, desto bättre. Låt kreativiteten flöda fritt utan att fastna i perfektion eller krångliga verktyg som Photoshop. Genom att sänka tröskeln sparar du både tid och resurser, samtidigt som du ökar din kreativitet. Så, skissa alltid dina idéer först!
2. Lär känna dina engagerade 👋
Lär känna din målgrupp. Vilken social plattform använder de? Hur gammal är din publik? Vad inspirerar och motiverar dem? Vad får dem att känna sig arga eller glada? Ju mer du lär känna dina supporters, desto lättare kan du skräddarsy dina inlägg för att tilltala dem.
3. Testa, testa igen och igen! 🕵️
Genom att vara nyfiken och våga testa får du en bättre förståelse för vad som verkligen engagerar din målgrupp. Prova olika format som infografik, memes och korta videor. Variera publiceringstider och prova olika tonlägen för att se vad som funkar bäst. Och om det inte alltid går som planerat? Ingen fara – kom ihåg: “Try Again. Fail Again. Fail Better.”
4. Människor gillar ansikten 🤠
När du ser ett ansikte i ett flöde stannar din blick upp. Det är en bra reflex att använda oss av för att få skrollarens uppmärksamhet. Kan du göra citatbilder eller korta filmer med era egna medlemmar, som tittar in i kameran?
5. Upprepning är bra 🗣️
På grund av de algoritmer som styr vad du och personer som är på sociala kanaler ser, är det inte säkert att alla dina följare ser ditt inlägg första gången du publicerar det. Genom att återanvända innehåll kan du öka chansen att fler av dina följare ser ditt budskap. Tänk så här: Går det att göra en “meme” av samma kommunicerade budskap?
6. Good enough move on! ✅
Att sträva efter perfektion är tidskrävande och kan leda till utmattning samt minska den kreativa glädjen i innehållsproduktion. Oftast förväntar sig din publik inte perfektion. Genom att acceptera att innehållet är "tillräckligt bra" kan du publicera mer regelbundet, vilket är avgörande i sociala medier. Fokusera istället på att försöka interagera med eller läsa av din publik för att få feedback som kan förbättra eller inspirera framtida inlägg. GEMO – good enough, move on!
Sätt igång med din kampanj